Pengikut

Jumaat, 10 Januari 2014

4 Fasa Diet Atkins


ni sebenarnya untuk panduan diri sendiri... takpe saya share dgn korang, mana tau ada yg nak cuba kan...
 


DIET ATKINS FASA 1-4

Diet Atkins terdiri daripada fasa. Jumlah karbohidrat bersih yang anda makan setiap hari berbeza-beza berdasarkan fasa.

Fasa 1 –
 Induction. Ini adalah bahagian yang ketat diet. Anda mesti MENGELAKKAN semua:
nasi
buah
roti
bijian
berkanji
kuih-muih
sayur-sayuran (kecuali yang rendah carbs)
Produk tenusu (kecuali keju dan mentega)
alkohol
Anda makan hanya 20 gram karbohidrat bersih setiap hari. Itulah ketara kurang daripada syor FDA 300 gram karbohidrat setiap hari.
Matlamat fasa 1 adalah kepada keupayaan badan anda untuk membakar lemak. Dan kerana anda kehilangan berat badan yang paling banyak semasa fasa ini, ia direka untuk memberi motivasi kepada anda untuk berpegang dengan diet.

Fasa 2 – 
Berat badan berterusan (OWL). Semasa fasa 2, anda perlahan-lahan menambah beberapa karbohidrat makanan keseluruhan kembali kepada diet anda, seperti:
setiap minggu tambah 5g carbs menjadi 25g, 30g, 35g, 40g, dan 45g sampai berat lembab nak turun…turun mungkin dalam 500g seminggu or less…
 beri
kacang
yogurt
 
Anda boleh makan di antara 25 dan 45 karbohidrat bersih setiap hari. Fasa 2 berlangsung sehingga anda kira-kira 10 paun dari berat badan yang diingini anda.

Fasa 3 – 
Pra-penyelenggaraan. Semasa fasa 3, anda terus menambah pelbagai karbohidrat kepada diet anda, termasuk lebih:

nasi (kuantiti sedikit)
Buah-buahan
berkanji
sayur-sayuran
bijirin (oat,cereal)

Anda boleh makan 50-70g karbohidrat bersih setiap hari. Fasa 3 berlangsung selama sekurang-kurangnya sebulan selepas mencapai berat badan anda kehendaki.

Fasa 4 – 
Lifetime penyelenggaraan. Sebaik sahaja anda mencapai berat badan ideal anda, anda terus makan yang kebanyakannya diet rendah karbohidrat (75g + karbohidrat bersih sehari) untuk hidup. Pada masa ini, anda perlu mempunyai idea yang baik berapa banyak karbohidrat yang anda boleh makan untuk mengekalkan berat badan anda.



5 ulasan:

adianiez AIDA berkata...

aida sedang diet. tapi aduhai. susah nyer nak elak makan nasi !!!

CikLily Putih berkata...

kene try slow2 gak ni, umur dah meningkat kan

Alyaa Alway berkata...

Salam. Kalau kita kekalkan diet fasa 1 tu melebihi 6bulan tkpe ke? Mana tahu ada kesan memudaratkan kesihatan ke?

Herzie Syazwani berkata...

Fasa 1 - 4 kena buat pada masa yang sama atau berlainan. Ataupun fasa 1 kena buat dalam masa sebulan baru boleh buat fasa kedua ?

zamil idris berkata...

Fasa Dalam Diet Atkins.
http://lemangpanas90.blogspot.my/2015/11/fasa-dalam-diet-atkins.html

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Selamat Ulang Tahun Sayang....