Pengikut

Rabu, 18 Mac 2015

Resepi Spegeti with Creamy Butter Chicken

untuk kenkawann yang rekues resepi ni... simple...mudah...sedap..kenyangg...

this is my favorite fooddddddddddddddddd!!! tapi tak suka makan dengan spegetik tu...hahahah dan tapi skang tak bole makan dah... sebab DIET hahahaha.. :(

Jatuh hati ngan kesedapan Creamy Buttermilk ni... kalo buat ni suka letak sos dia byk2... baru layannnn.. 1st time makan dekat Theory.. tapi dorang buat dgn nasi... NO NO NO... FATTTT!! hahahaha... saya suka fettuccine  daripada spegeti... Biasa laa kalo makan kat restoren mana2 pun mesti tak puasss kan... ok balek gugelll... buat sendiri je..

Bahan:
(untuk sos creamy buttermilk)
1. Mentega
2. Fresh milk/susu cair pun bole (tapi saya x try lagi...cam pelik pulak kang hehehe)
3. Daun Kari (wajibbbb baru laaa ummpphhhh!!)
4. Kiub ayam
5. Tepung jagung sikit untuk bagi kuah pekat - tak buh pun takpe
6. Bawang putih (dihiris halus/dadu)
7. Cili api potong2

Cara:
Panaskan mentega, tumis bawang putih tadi, masukan kiub ayam, daun kari, cili yg di potong2...masak sekejap. Kemudian masukan susu tadi..kacau...last masukkan tepung jagung sket (bancuh dgn air dulu...masuk sikit2 tau ikut nak pekat mana...jgn pekat sangat..nt tak sedap)

Bahan untuk ayam goreng tepung
1. Isi ayam potong kecil2 (so layannnnnnn tak yah nk gigit2 tulangg...hehehe...)
2. Telur
3. Tepung ayam kepci (jenama ikut suka...janji sedap the vasssssssssss)

Cara: Pukul telur, celup ayam dlm telur tadi pastu golek2 dgn serbuk tepung ayam kepci then goreng... siap.. ketepikan

TADAAAAAAAAAAAAAAAAA siappp!!




sekian

Selasa, 17 Mac 2015

Fenomena Bento, Lunch Box, Bekal

 Fenomena membawa bekal ayat sedap BENTO/LUNCH BOX (hihihi) ke sekolah/opis adalah fenomena biasa sebenarnya cuma kita ni jarang-jarang nak pratikkan... senang je... nak seribu daya kan.. Haritu saya cabar diri saya nak berbento sebulannn... hahahaha... pastu sehari je update blog...yang lain2 semua kelauttt... a.k.a malas :P

Bawak bekal ke opis sebagai langkah penjimatan, jimat cermat gitew... pastu kita akan rasa satu kepuasann sangat2... sebab citarasa tekak sendiri kan. Alhamdullillah suami pun saya buatkan bekal hari-hari ke opis....sebab takmoo hari2 dia makan nasi lomak hahahaha...(tipuuuu) nanti moncit dan berpenyakittt! lalalalalalaa...

lagi satu saya tanak stress2 bila time lunch menjelma! sebab kat cafe kat tempat keje ni banyak masalahnyaa... menyakitkan hati aduiyaiiii malas nak ceta laaa... sehari bawa RM10 pun x cukop!

Setiap hari pukul 5 pagi saya akan bangun masak untuk bekalan ke opis! mula2 je rasa ishkkk so malassssssssssssssssssssss... tapi lama2 Alhamdulillah... dan jimatt sehari RM20 suami isteri ;)

bekal2 saya semuanya ala-ala western uolssss... no nasi lemak, nasi goreng bagai... NO NO NO!! fatttttttttt okeh... ahaksss (nak selimmmm plisss)



 



 Bekal Inisiatif terbaik, dapat jimat

IRONINYA, membawa bekal ke pejabat bukanlah pilihan utama mereka yang bekerja. Bagi mereka, ia leceh dan buang masa, tetapi hakikatnya, membawa bekal adalah inisiatif terbaik kepada individu berkerjaya kerana dapat menjimatkan duit selain kualiti kebersihan sudah pasti terjamin.

Biarpun ada yang beranggapan membawa bekal ke pejabat sebagai remeh dan membebankan, tetapi ia banyak manfaat. Tidak kisahlah makanan itu diletak di dalam bekas plastik, mangkuk tingkat, asalkan ia dimasak sendiri, dan bukannya dibeli.

Di sebalik individu yang lebih suka 'makan luar', ada kumpulan pekerja khususnya yang merasakan membawa bekal bukanlah suatu yang sukar kerana hasil air tangan sendiri.

Sudah pasti sedap dan tahu khasiat terhadap menu yang disediakan. Bekal yang dibawa adakalanya bukan untuk dimakan seorang diri, malah dikongsi bersama teman-teman sekerja yang lain, secara tidak langsung akan mengeratkan silaturahim.

Ditambah dengan kekangan harga barang naik serta kos sara hidup yang semakin tinggi antara faktor mengapa perlunya membawa bekal ke pejabat terutamanya di kawasan bandar.

Harga untuk bersarapan sahaja mencecah RM5 manakala untuk makan tengah hari pula sekitar RM10. Jika membawa bekal, kita bukan sahaja boleh berjimat malah
dapat menjaga alam sekitar kerana tidak menggunakan kertas atau plastik serta polistirena.

Makanan seimbang untuk keluarga

Guru Sekolah Kebangsaan Bukit Jering, Jeli, Noorzariah Yusof berkata, sejak berkahwin, dia dan suaminya, Zamzurimi Sudin, membawa bekal ke tempat kerja kerana mengutamakan kualiti makanan.

Sudah menjadi rutinnya, bangun seawal pagi untuk memasak. "Sebelum tidur, saya menyediakan bahan masakan dan bangun pagi hanya memasaknya sahaja. Saya akan pastikan bekalan makanan kepada ahli keluarga saya cukup zat antaranya karbohidrat, protein dan buah-buahan.

“Saya tak anggap bekal membebankan kerana ia kerelaan saya untuk keluarga makan makanan yang saya masak. Ia sudah pasti bersih, seimbang dan secara langsung, kami dapat berjimat. Saya peruntukkan RM100 untuk beli barang keperluan dapur . Berbanding membeli makanan di kantin dan kedai berhampiran, ia agak mahal,” katanya.

Guru Pendidikan Islam ini amat menitikberatkan makanan Sunnah kepada keluarganya.

“Saya gemar memakmurkan makanan Sunnah dengan meletakkan habbatussauda yang boleh meningkatkan sistem imuninasi badan. Sebelum keluar bekerja pada jam 6.30 pagi, saya akan pastikan bekal tersedia untuk ketiga-tiga anak saya," katanya.

Suaminya juga tidak malu membawa bekal. "Masa rehat dapat dimanfaatkan untuk berehat dan bersolat. Saya aktif dalam Kelab Bento Malaysia yang menyokong usaha membawa bekal ke tempat kerja dan sekolah," katanya.

Hazliana ‘hantu dapur’

Menjawat jawatan sebagai Pegawai Pelancongan di Tourism Malaysia Johor, tidak menghalang Hazliana Hazrah Abd Kadir untuk memasak.

Mengakui tugasan hariannya agak mencabar dan bekerja dalam keadaan tidak tentu masa. Katanya, memasak adalah perkara yang paling digemari kerana hingga digelar ‘hantu dapur’.

Sejak memulakan kerjayanya pada akhir 2008, Hazliana membawa bekal ke pejabat memandangkan sukar mencari kedai makan di sekitar Putrajaya.

“Pada mulanya, saya seorang sahaja membawa bekal ke pejabat. Kawan-kawan kerap mengajak keluar makan tetapi saya menolak dengan baik dan menyatakan saya ada bekal.

“Kemudian, seorang kawan turut mengikut jejak saya membawa bekal dan makan bersama-sama. Jika ada kelapangan, saya membawa pelbagai jenis makanan dan kami makan secara berjemaah,” katanya.

Walaupun mula-mula, saya makan seorang diri, kemudian seorang rakan mengikut jejak, lama- kelamaan, ramai rakan-rakan di pejabat membawa bekalan masing- masing.

"Waktu rehat kami meriah seolah-olah ada potluck. Bukan sekali-sekala, malah ia berlaku setiap hari.

“Alhamdulillah, bawa bekal menjimatkan, terjamin kualiti kebersihan dan khasiat serta mengeratkan silaturahim. Antara makanan ialah nasi berlauk, mi rebus, mi kari dan sebagainya,” katanya.

Suaminya yang bekerja sebagai jurutera di syarikat swasta, Mohd Fitri Alif juga suka membawa bekal.

“Saya sediakan bekalan makanan untuk sarapan dan makan tengahari. Sarapan selalunya saya buat nasi goreng, roti telur dan roti bersama sosej. Makanan tengahari pula adalah nasi, lauk berkuah, sayur dan sebagainya,” katanya.

Katanya, membawa bekal beri kelebihan kerana ia jimat. “Saya peruntukkan RM50 untuk beli barang masakan untuk seminggu,” katanya.

Masak ikut selera

Seorang kakitangan awam, Siti Najwanis Zainun berkata, membawa bekal makanan ke pejabat memberikan kelebihan kepadanya untuk memasak mengikut seleranya.

“Makanan di kedai tidak kena dengan selera seperti terlalu pedas, masin dan tawar. Jika kita memasak sendiri, kita dapat menentukan selera kita,” katanya.

"Biasanya, bekal saya mudah dimasak dan ringkas sahaja antaranya nasi putih, lauk berkuah dan sayur dan buah-buahan," katanya.

Adakalnya Siti Najwanis hanya menggoreng bihun atau nasi goreng sahaja. "Ia bukan sahaja mudah disediakan tetapi menepati cita rasa,” katanya.

Tidak malu bawa bekal

Bagi pekerja swasta, Mohamad Ikhwan Mat Salleh berkata, membawa bekal adalah perkara yang disukai kerana Cara itulah dapat menghargai masakan isterinya selain menjimatkan.

"Saya akan membawa bekal tiga atau empat kali seminggu sebagai alternatif terbaik. Sebelum berkahwin, saya makan di luar dan perbelanjaan agak tinggi dan tidak pasti kualiti kebersihannya.

"Sekarang saya peruntukkan wang untuk membeli stok bahan mentah sahaja. Apa yang lebih penting, setiap bekalan yang dibawa adalah makanan kegemaran dan paling penting sesuai dengan cita rasa saya," katanya.

Mohamad Ikhwan berkata, membawa bekal memberikan manfaat kepadanya untuk menyiapkan tugasan yang dipertanggungjawabkan dengan lebuh cepat.

Resepi Sos Carbonara Home Made

ok lepas ni boleh bye-bye to Preego tauu... ;)

gugel punya gugel punya gugelllllllll..... tak banyak jumpa resepi sos carbonara ala2 preego ni... kebanyakkan dorang guna sos segera preego... udah laa tin kecikk hahaha tak cukopp nk makan sorangg.. ahakss... mencikkk tau!

Akhirnya jumpa la jugak resepi ni tapi tak igt dah kat blog sape... saya amek sana sikit sini sikit.. x ikut 100% pun ada yang guna 3 jenis tepung.. ada guna telur... alaaaa malass

Bahan-bahan:
1. Susu cair/susu kotak
2. bawang putih hiris2/potong dadu
3. Minyak masak/mentega
4. Black pepper
5. kiub ayam - ikut suka jenama apa (jgn byk2 nanti masin)
6. Tepung gandum sikit je
7. Cendawan - ikut suka nk yg dlm tin atau yang shitake
8. Cheese
*kalo nak pedas hiris cili api... perghhh berasapppp ko!

sukatan ikut suka... hehehe.. secukop rasa kaedahnya

Cara:
Panaskan minyak sikit, tumis bawang putih hingga naik bau. Masukan cendawan, isi ayam atau udang (boleh tambah ikut suka) - tak buh pun takpe - saya letak chicken slice. Masukan kiub ayam dan blackpepper. Lepas tu masukan susu dan tepung gandum tadi. Last sekali masukkan cheese. Kacau jgn tak kacau yer.. nt ketul2 plak kang... OK SIAP!!!

hidangkan dengan spaghetti/fettuccini/pasta

so bye2 preego... hihihi





Isnin, 1 Disember 2014

Day 1: Cabaran Bento 1 bulan

Bento hari ini... (takde mood nak makan)


Buah-buahan dan overnight oats jer..
untuk bfast dan lunch...

Alhamdulillah overnight oats ni mmg kenyang sangat2..
sedap lak tuu ;)

#cabaranbento



Jumaat, 28 November 2014

Jom dapatkan Jeruk Mangga Asam Boi

 uolsss.... setiap hari AHAD pagi di Stadium Shah Alam di Pasar Tani Mega... dan DI GERAI AZURA FOOD (lokasi: bersebelahan derai capati, nasi dagang/nasi kerabu,berhadapan dengan gerai kerepek2 yang siap goreng panas2 di situ.. dan juga gerai selebriti TV3 yang jual bubur lambuk pandan)

Anda boleh beli Mangga Asam Boi dengan hanya RM5 jekkk 1 bekas ni



Lepas makan nasi lemak kukus ayam goreng pandan jangan lupa BELI Mangga Asam Boi tauuuu....

Cabaran Bento 1 Bulan

Selamat pagi uolsss.... sape nak join saya?? kita berbento ke pejabat selama 1 bulan.. mulai 1 Disember 2014 ni nakkk? saja-saja untuk cabar diri sendiri...

syarat-syaratnya.. setiap hari kene update gambar-gambar bento uolss lehh?



Bento hari ini... suami isteri, semalam pun bawak sama juga.. hari ni pun hubby rekues nak daging kicap lagi.. layaannnnnn
1. Nasi (beras perang)
2. Daging kicap & sambal mangga (telur dadar utk suami)
3. Overnight oats
4. Buah anggur

b/fast pagi: overnight oats (saya dah jatuh cinta sgt2 dah ni... sedappp)


Khamis, 27 November 2014

Resepi Over Night Oats yanggg emmmm dapp

 Assalammualaikum... lama giler tak update blog ni... skang dah jadi bisneswomen, so bzzzzz x ingatt... hahahahaha tipooooooo jekkk... alasan malas on laptop.. sebab kalo dah on laptop... otometik vontot melekatt je kat depan laptop tuuu... acanerrr? ;)

Hari ni rajin dan baik hati nak share resepi overnight oats ni.. kat gugel pun banyak resepi gak tauuu....

Overnight oat tu apa?




 1st time cuba... ermmmmm memang sedap.. saya suka sgt!

Bahan-bahan:
1. Organic Rolled Oats (kebanyakan dorg guna rolled oats) nk guna oats biasa silakan hehehe.. kat speedmart ade jual
2. Biji Chia (beli kat cosway)
3. Fresh Milk
4. Natural Yogurt
5. Madu
6. Kismis (boleh tambah kekacang ikut suka)
7. Buah-buahan (ikut suka.. anggur/kiwi/stoberi/pisang/mangga dll)


 ni laaa rolled oats tuuu...
Cara:
1. Isikan oats, chia seed dalam bekas.. sukat ikut suka byk mana ikut saiz bekas uols.
2. tuangkan fresh milk dan 2-3 sudu yogurt
3. tabur kekacang, kismis
4. masukkan madu
5. siapp dan simpan dalam peti ais 1 malammm


ni contohhhh lainn yang korang nak buat... boleh letak nutella...sirap stoberi/sirap coklat... (dah tak diet nama nyer niii hahahaha)

sebelum makan baru potong2 buah pastu masukkan sekali dan makan... ermmm dapppppppppppppppp!!!



psttt: saya tak buat diet atkins dah... hehehe.. now diet sendiri2... pandai2 laa kan nak kontrol..

ok bai... ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Selamat Ulang Tahun Sayang....